NAJNOWSZE

Rynek

 

SZKOLENIA I EVENTY

 

STUDIA PRZYPADKÓW

 

PUBLIKACJE

 

TAGI

5Why   5xS  ERP   bezpieczeństwo   deklaracja zgodności   dyrektywa maszynowa   dystrybucja mediów
energia elektryczna   International Forklift Truck of the Year Award   IFOY   TPM   zużycie mediów
Just in Time   Kaizen   Lean   MES   monitorowanie   ocena zgodności   oznakowanie CE   Poka Yoke
projektowanie maszyn   Six Sigma   efektywność energetyczna   Przemysł 4.0   klimatyzacja
raport   rynek pracy   aluminium   automatyka   wypadek przy pracy   awaria   strefa niebezpieczna   
ocena ryzyka   TÜV Rheinland   CO2   falowniki   napędy   panele HMI   energia odnawialna   fotowoltaika 
BIPV   oleje przemysłowe   smary przemysłowe   automatyzacja   robotyzacja   sterowniki PLC   wizualizacja procesow   
SCADA   sterowanie   diagnostyka   własności dynamiczne maszyn   akumulatory   baterie   kody kreskowe   RFID 
IoT – Internet Rzeczy   żywotność majątku technicznego   tworzywa naprawcze   silniki   
przemienniki częstotliwości   łożyska   innowacje   FOS   bhp   zasilacze   przetwornice napięcia PAC
programowanie   konserwacje   prewencja   prędkość obrotowa   pomiary   monitoring zdalny   komunikacja   serwonapędy
rozwiązania mobilne  audyt  rekrutacja  inżynier  rzeczywistość rozszerzona  termowizja  analiza drgań  analiza chemiczna siłowniki urządzenia wykonawcze pneumatyka odzież robocza ciecze obróbcze pompy procesy regulacja systemy sterowniki

 

Różnego rodzaju substancje chemiczne są nieodzownym elementem wyposażenia warsztatów utrzymania ruchu. Bardzo często zastosowanie znajdują preparaty zastępujące spawanie.

 

W zakresie tworzyw naprawczych warto w pierwszej kolejności zwrócić uwagę na kleje metalowe o konsystencji pasty. Pozwalają one na regenerowanie gniazd łożyskowych i czopów wałów. Możliwe jest również klejenie tworzyw z metalami. Niektóre kleje mają dodatek poślizgowy szczególnie sprawdzający się podczas napraw siłowników hydraulicznych i czopów wałów z uszczelnieniami typu simmering.

Powłoki epoksydowe i pasty stosowane w utrzymaniu ruchu zapewniają bezrozpuszczalnikową powłokę, która jest odporna na działanie środków chemicznych również w wysokich temperaturach. Jako cechy substancji tego typu należy wymienić przede wszystkim odporność na paliwa lotnicze, toluen, octan butylu, celulozę, a także metanol, etanol, amoniak oraz sole i kwasy. Kluczową rolę odgrywa przy tym odporność przy zanurzeniu w mediach gotujących. Spektrum zastosowania substancji tego typu obejmuje powlekanie zarówno betonowych, jak i stalowych zbiorników, cokołów urządzeń i maszyn, a także podłóg mających styczność z substancjami chemicznymi oraz rynien spustowych, zaworów itp.

Niejednokrotnie zastosowanie znajdują kleje ceramiczno-metalowe. Zazwyczaj są one stosowane podczas regeneracji części maszyn narażonych na erozję, kawitację oraz wycieranie. Interesujące rozwiązanie stanowią substancje uzyskujące właściwości powłoki ceramicznej w postaci płynnej. Z kolei dwuskładnikowe śliskie powłoki ceramiczne pozwalają na regenerowanie części maszyn łącznie z powierzchniami cylindrów i wałów, zapewniając przy tym ochronę antykorozyjną.

Dużym uznaniem cieszą się materiały epoksydowe bazujące na dwóch komponentach. Wraz z ich utwardzeniem powstaje warstwa nawierzchniowa przeznaczona do napraw betonów. Jest również możliwe zabezpieczanie betonowych konstrukcji. Niektóre substancje tego typu mogą być użyte jako podkłady do posadzek przemysłowych. Podczas prac serwisowych bardzo często są używane kleje zapewniające powłokę antykorozyjną, która jest odporna na działanie agresywnego środowiska.

Klej C-2000 Super Metal ma postać pasty. Jest on przeznaczony do regeneracji czopów wałów i gniazd łożyskowych. Można również kleić tworzywa z metalami oraz wzmacniać pęknięte części. Z kolei preparat MC-0240 Super Graf Metal zawiera dodatek poślizgowy. Znajduje on zastosowanie podczas prac związanych z regeneracją siłowników hydraulicznych i czopów wałów pod uszczelnienia typu simmering.

 

Kleje strukturalne metakrylowe

Oferowane na rynku kleje strukturalne powstają najczęściej w oparciu o metakrylan metylu (MMA) oraz dwuskładnikowy system adhezyjny. W efekcie zyskuje się wysoki poziom wytrzymałości połączenia na rozciąganie, rozrywanie i ścinanie. Za podstawę oferty rynkowej w tym zakresie można uznać akrylowe wzmocnione kleje strukturalne o małej lepkości. Używane są one do łączenia drewna, tworzyw sztucznych, kompozytów, szkła, ceramiki, a także drewna. Kleje tego typu dostępne jako substancje przezroczyste. Warto wspomnieć o klejach, które pozwalają na łączenie trudno sklejalnych tworzyw i metali łącznie z kompozytami DCPD, PETG oraz włóknami węglowymi. Możliwe jest również klejenie aluminium oksydowanego, a także stali nierdzewnej oraz szkła. Niejednokrotnie zastosowanie znajdują kleje strukturalne o wysokim poziomie lepkości. W zależności od potrzeb wybrać można wersje szybko- lub wolnowiążące. Dużym uznaniem cieszą się białe kleje przeznaczone do łączenia tworzyw i metali o podwyższonej odporności na promienie UV.

 

Kleje i uszczelniacze anaerobowe

Kleje i uszczelniacze anaerobowe mogą zastąpić uszczelki, pakuły, a także taśmy. Jest przy tym możliwe uwzględnienie minimalnej lub zerowej szczeliny. Zyskuje się również dodatkową ochronę przed korozją.

W razie potrzeby zastosowanie znajdują kleje anaerobowe zabezpieczające gwinty, nakrętki i śruby przed odkręceniem. Zależnie od potrzeb dobierana jest moc kleju, która może być mała, średnia, duża lub bardzo duża. Jak wiadomo, moc pociąga za sobą odpowiednią trudność demontowania połączonych elementów. Szereg klejów jest dostępnych pod kątem instalacji wodnych, smarujących i hydraulicznych. Przydatne rozwiązanie stanowią zatem wolnowiążące uszczelniacze PTFE przeznaczone do gwintów i płaszczyzn o ciśnieniu nieprzekraczającym 350 bar. W razie potrzeby zastosować można kleje, które mogą pracować w instalacjach o ciśnieniu do 700 bar.

Bardzo często znajdują zastosowanie kleje pozwalające na łączenie płaszczyzn, kołnierzy, a także dekli, pokryw i podziałów. Na rynku nie brakuje preparatów przystosowanych do pracy w wysokich temperaturach. Za pomocą klejów anaerobowych można mocować części cylindryczne, takie jak tuleje, kliny, czopy czy też łożyska. Stosowane są przy tym kleje przeznaczone do wklejania wybitych części i łożysk. Działy utrzymania ruchu bardzo często stosują kleje przeznaczone do mocowania tulei, gdzie potrzebna jest duża odporność na uderzenia. Oprócz tego stosuje się kleje wysokotemperaturowe i substancje mocujące do miejsc o zatłuszczonym powietrzu.

 

Kleje epoksydowe

Dużym uznaniem cieszą się dwuskładnikowe kleje wzmacniane wypełniaczami metalowymi. Substancje takie stanowią połączenie żywicy i utwardzacza z odpowiednimi wypełniaczami. W efekcie powstaje trwała powłoka. Żywice termoplastyczne charakteryzują się tym, że podczas polimeryzacji oddają ciepło. Powstała powierzchnia ma wysoki poziom odporności na działanie większości gazów i płynów stosowanych w przemyśle. W razie potrzeby warto zadbać o kleje epoksydowe w postaci żywicy pozwalającej na wypełnianie ubytków, naprawy metali i tworzyw sztucznych, takich jak PP czy też PE.

 

Uszczelniacze

Interesującym rozwiązaniem są uszczelki polimerowo-silikonowe w pojemniku ciśnieniowym, przeznaczone do formowania uszczelek dowolnych kształtów do kołnierzy, pokryw, dekli, głowic silników, plastików, gum itp. Uszczelka jest odporna na oleje i agresywne płyny przemysłowe. Należy podkreślić cechy w postaci dobrej przyczepności i tolerowania nieodtłuszczonych powierzchni. Do aplikowania nie jest potrzebny pistolet. Z pewnością przydatne okażą się niezastygające płynne uszczelki do podziałów o minimalnej szczelinie. Substancje tego typu bardzo często są uwzględniane w przypadku konieczności doszczelnienia starej uszczelki. Warto przy tym podkreślić wypieranie oleju podczas montażu.

Niejednokrotnie przy usuwaniu awarii uwzględnia się uszczelniacze polimerowe do obwiedniowego usuwania przecieków na podziałach. Po zaschnięciu jest możliwe nałożenie powłok malarskich. W wielu aplikacjach kluczową rolę odgrywają polimerowe uszczelniacze wysokotemperaturowe (do 350°C). Substancje tego typu bardzo często są uwzględniane jako uszczelniacze dekli. Nowoczesne kleje-uszczelniacze pozwalają na elastyczne łączenie metali, plastików oraz gumy i metalu. Warto przy tym podkreślić kompatybilność z miedzią, brązem, aluminium oraz stalą nierdzewną.

Na przykład preparat Loctite 276 stanowi trudno demontowany produkt przeznaczony do zabezpieczania gwintów. Z kolei preparat do gwintów Thread Locking firmy Würth przeznaczony jest do zabezpieczania, mocowania oraz uszczelniania śrub, nakrętek i trzpieni gwintowanych, których demontaż jest technologicznie wyeliminowany – połączenia stałe. Szczególnie nadaje się do mocno obciążonych połączeń gwintowanych, zapewniając połączenia o bardzo dużej wytrzymałości. Demontaż odbywa się po podgrzaniu do temperatury 300°C.

Jednoskładnikowa płynna uszczelka Copaltite pozwala na uszczelnianie połączeń statycznych i dynamicznych elementów maszyn. Jest również możliwe uszczelnianie dokładnych, dopasowanych powierzchni płaskich, które pracują w wysokich temperaturach. Powstałe w ten sposób uszczelnienie jest odporne na temperaturę do 815°C i ciśnienie do 455 kG/cm². Z kolei gęstość wynosi 20 kg/dm³. Substancja stanowi jednoskładnikowy gęsty fluid.

Płynna uszczelka Marston lub Hylomar to uniwersalna uszczelka poliuretanowa. Jest ona odporna na wszystkie oleje mineralne i większość syntetycznych. Preparat pozwala na uszczelnianie połączeń płaskich i gwintowanych. Chodzi również o uszczelnienia w silnikach spalinowych (uszczelka pod głowicą), a także w turbinach gazowych, skrzyniach biegów, pompach wodnych i olejowych oraz w układach wodnych. Odporność temperaturowa powstałego uszczelnienia wynosi od –55°C do 270°C (krótkotrwale do 300°C).

Uszczelniacze oferowane są również w wersji elastomerowej (np. Quik Gasket). Dzięki zastosowaniu specjalnej formuły zyskuje się wyższą wytrzymałość na działanie płynów eksploatacyjnych w porównaniu z tradycyjnymi uszczelkami. Kluczową rolę podczas prac wymagających uszczelnień odgrywają silikony. Ich istotną zaletą jest idealne dopasowanie do uszczelnianych powierzchni. Na uwagę zasługuje odporność na wysokie temperatury. Warto podkreślić, że bardzo często silikony zastępują uszczelki tradycyjne – korkowe, papierowe, filcowe, azbestowe czy też gumowe.

 

Układy wydechowe

Specjalne silikony (np. Thermal CU), najczęściej zawierające miedź, nabyć można z myślą o zabezpieczaniu uszczelek pod głowicą, kolektorem lub gaźnikiem. Zawartość miedzi w dużej mierze przyczynia się do poprawy odprowadzania temperatury. Na uwagę zasługuje możliwość pracy w szerokim zakresie temperatur mieszczących się pomiędzy –45°C a 260°C.

Podczas prac obejmujących układ wydechowy istotną rolę odgrywają wysokotemperaturowe pasty (np. Permatex 60-008) przeznaczone do montażu nowych układów wydechowych oraz do uszczelniania niewielkich otworów i pęknięć w eksploatowanych układach. Pasty tego typu zdecydowanie ułatwiają łączenie i montowanie poszczególnych elementów układu wydechowego. Powstałe połączenie jest trwałe, a co najważniejsze – zapobiega przedostawaniu gazów. Podczas prac z wykorzystaniem pasty substancję nanosi się na uszkodzone miejsca elementów wydechu, po czym pozostawia do wyschnięcia. W przypadku większych uszkodzeń dodatkowo warto zastosować specjalne taśmy naprawcze (np. Bandex). Najczęściej są one wykonane z aluminium oraz kleju odpornego na wysokie temperatury. Warto podkreślić, że taśmy tego typu nie zawierają azbestu.

 

Układy hamulcowe

Szereg produktów z zakresu chemii technicznej oferuje się z myślą o układach hamulcowych maszyn przemysłowych. Za podstawę w tym zakresie należy uznać preparaty wyciszające do hamulców (np. DISC BRAKE QUIET). Pozwalają one na wyeliminowanie lub obniżanie do minimum zgrzytów, pisków oraz wibracji hamulca tarczowego, spowodowanych drganiami klocków hamulcowych. W niektórych produktach przewidziano mikromilimetrowej wielkości cząsteczki tworzące molekularne połączenie z częściami ciernymi. Preparaty takie po zaaplikowaniu tworzą cienką warstwę ochronną. Istotną rolę odgrywają również silikonowe smary do hamulców (np. Eze-Slide Brake Lubricant). Środki tego typu zachowują pierwotną konsystencję podczas wysokiej temperatury powstałej przy silnym hamowaniu. Tym sposobem okładziny hamulcowe są chronione przed nierównomiernym i przedwczesnym zużyciem, zapewniając smarowanie i ochronę przed korozją metalowych elementów hamulców. Z pewnością przydadzą się również preparaty czyszczące, które usuwają płyn hamulcowy, olej, smar i inne zanieczyszczenia z bębnów, tarcz, okładzin, sprężyn, cylindrów hamulcowych oraz przegubów Cardana i wirników.

 

Na etapie wyboru chemii dla utrzymania ruchu nie warto kierować się ceną, lecz jakością produktu. Od wielu substancji niejednokrotnie zależy skuteczność i trwałość napraw. Warto zadbać również o sprawdzonego producenta i dostawcę chemii.

 

Janusz Kociemba

OPINIE

TECHNOLOGIE I USŁUGI

 

ARTYKUŁY

 

Oferta: automatyka magazynowa, case study, centrum logistyczne, dystrybucja, logistyka, magazyn, magazynier, operator logistyczny, palety, regały, studia przypadków, system wms, wózek widłowy, wózki widłowe

Background Image

Header Color

:

Content Color

:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub w konfiguracji usługi. Polityka prywatności.