Kompleksowy system automatyczny wdrożony w migrolino

Firma Witron opracowała we współpracy z Migros zintegrowane rozwiązanie wielokanałowe, które łączy różne kanały dystrybucji (logistyka oddziałów, logistyka małych objętości i logistyka hurtowa), a także różne grupy produktów (suche, świeże, wrażliwe na temperaturę) w jednym zintegrowanym, zmechanizowanym i kompleksowym systemie. Taka integracja systemu prowadzi do powstania istotnych synergii między kanałami, zapewnia elastyczność w tym procesie, a także ekonomiczne, globalne rozwiązanie.

Klient – migrolino AG, spółka zależna będąca w pełni własnością Federation of Migros Cooperatives, jest jednym z wiodących dostawców na szwajcarskim rynku niewielkich sklepów całodobowych, posiadającym sklepy na dworcach kolejowych i stacjach benzynowych, a także w innych licznie uczęszczanych przez kupujących miejscach. Około połowa sklepów jest obsługiwana przez partnerów franczyzowych migrolino AG. Drugą połowę prowadzi sama spółka migrolino we współpracy ze swoimi strategicznymi partnerami. Jako migrolino Wholesale firma od 2014 r. oferuje usługi logistyczne i wsparcie dla partnerów spoza „rodziny migrolino”.

 

Jaka była początkowa sytuacja?

Firma migrolino zaopatruje ponad 300 niewielkich sklepów (powierzchnie handlowe od 100 do 160 mkw.) otwartych przez 365 dni w roku, przez całą dobę, oferujących około 3 tys. różnych produktów – takich jak produkty spożywcze, produkty niespożywcze, artykuły codziennego użytku, tytoń i alkohol. Taka operacja logistyczna jest bardzo wymagająca ze względu na szybki czas reakcji, pożądany przez właścicieli sklepów. W Migros nazywana jest „logistyką małych objętości”.

W przeciwieństwie do regularnej logistyki sklepowej w Migros (600 regularnych sklepów, 300 tys. jednostek handlowych dziennie), która została już w pełni zautomatyzowana, obsługa logistyki małych objętości była prowadzona ręcznie, a wszystko działo się przy bardzo wysokich kosztach pracy. Oba obszary działalności były również oddzielone fizycznie i pod względem informatycznym, co powodowało wyższe niż zwykle koszty.

Zadaniem, jakie stanęło przed firmą Witron, było zautomatyzowanie logistyki małych objętości i, pomimo całkowicie odmiennych wymagań logistycznych, scalenie produktów i zakresów temperatur z regularną logistyką sklepową (procesy plus mechanika, plus IT, plus produkty, plus dane podstawowe). Musiało to nastąpić w taki sposób, w jaki tworzony jest zintegrowany wielokanałowy system logistyczny – przy zapewnieniu dużej elastyczności i przejrzystości – jednocześnie wzajemnie się wspomagający, stale i niezależnie się optymalizujący.

Podczas jego realizacji należało dobrze przemyśleć fakt, że w szczytowym dniu trzeba skompletować do 118 tys. sztuk artykułów handlowych oraz żeby w kolejnych latach uwzględniono wzrost liczby od 9 do 20 milionów kompletacji rocznie. Integracja z istniejącym magazynem była możliwa tylko przy zachowaniu bieżącej eksploatacji. Istniejący obszar logistyczny o powierzchni 14 000 mkw. usadowiony na dwóch kondygnacjach był kolejnym czynnikiem, który ukształtował projekt.

 

 

Jakie wyzwania należało pokonać i jak je rozwiązano?

Każdy poszczególny dzień w Migrosie jest inny – zarówno w przypadku kompletacji małych objętości, jak i dla zwykłej działalności sklepowej. W migrolino w jednym dniu może być kompletowane dużo suchych towarów, a w pozostałe dni będzie to dużo świeżych towarów. Na przykład w piątek wydajność jest o 100 procent większa niż w środę. Wydajność jest nawet do 400 procent wyższa, gdy zbliżające się święta państwowe mają bezpośredni wpływ na przepływ towarów i wykorzystanie wszystkich systemów kompletacji.

Wysoka elastyczność i ekonomiczna wydajność, wymagane w logistyce małych objętości, zostały osiągnięte dzięki automatycznym i półautomatycznym rozwiązaniom, które wzajemnie się wspomagają i niezależnie się optymalizują.

Oznacza to, że towary wpakowane do pojemników magazynowych są optymalnie ustawiane na kontenerze rolkowym, stosownie do wybranych jednostek handlowych. Podobnie – jeden moduł logistyczny działa jako bufor zapasowy dla innego modułu logistycznego, dzięki czemu towary są dostępne niezwykle szybko, skraca się czas realizacji i zmniejsza się wymagana powierzchnia niezbędna do składowania. Ponadto kompleksowe narzędzia programowe ułatwiają prognozowanie dla wszystkich obszarów kompletacji i gwarantują pełną przejrzystość w zakresie magazynowania, kompletacji, konsolidacji, transportu i planowania trasy. Działając całkowicie w duchu czwartej rewolucji przemysłowej, system małych objętości automatycznie rozdziela ładunek na poszczególne podsystemy i optymalizuje oddziaływania pomiędzy nimi.

Poza tym, dzięki połączeniu logistyki małych objętości i zwykłej logistyki sklepowej w zakresie technologii IT i przenośników, powstają liczne synergie. Dzięki istniejącej przejrzystości danych systemy magazynowania obu kanałów dystrybucji mogą się stale wzajemnie wspierać. Zamówienia są kompletowane „stąd lub stamtąd”, powierzchnie logistyczne (jak na przykład paleta w magazynie wysokoregałowym) są wykorzystywane w obu systemach, a zapasy nie muszą być składowane dwa razy. Również tutaj opracowane narzędzia programowe wspierają i tworzą wysoce zoptymalizowany globalny proces, który w dużej mierze sam z siebie jest w stanie dostosować się do zmian.

Oba wyzwania, tj. ograniczenia przestrzeni i wydajności, zostały spełnione przez (w pełni) zautomatyzowane systemy kompletacji z dużą szybkością kompletowania i małymi wymaganiami przestrzennymi, opracowane i opatentowane przez Witron.

 

 

Na czym polega to rozwiązanie i jakie innowacje oferuje?

Najważniejszym punktem rozwiązania jest zoptymalizowane połączenie między zaawansowanymi funkcjami informatycznymi i wysoce dynamicznymi elementami mechanicznymi, czyli skoncentrowanie się na kompleksowym zintegrowaniu sieci różnych kanałów dystrybucji, klientów, produktów i zakresów temperatur.

Wszystkie części systemu i zakresy produktów – zarówno w przypadku zwykłej logistyki sklepowej, jak i w logistyce małych objętości – są ze sobą inteligentnie połączone i kontrolowane przez system WITRON-WMS-System 4.0. W efekcie dla klienta stanowi to ekonomiczne i wysoce elastyczne wielokanałowe centrum logistyczne, w dużej mierze samodzielnie się optymalizujące i zaopatrujące ponad 600 oddziałów Migros o wydajności ponad 300 tys. jednostek handlowych i ponad 300 sklepów migrolino z ponad 118 tys. jednostkami kompletacji w szczytowym dniu.

Wykorzystywane są następujące moduły logistyczne: urządzenia do kompletacji zamówień (Order Picking Machinery – OPM) pozwalające na w pełni automatyczne kompletowanie jednostek handlowych, dynamiczny system kompletacji (Dynamic Picking System – DPS) dla artykułów o małych objętościach, zautomatyzowany system pojemników magazynowych (Automated Tote System – ATS) (skrzynie, pojemniki), jak również w pełni zautomatyzowany bufor wysyłkowy (Automated Dispatch Buffer). Wszystkie strefy są zaopatrywane ze zautomatyzowanego magazynu palet wysokiego składowania.

System Case-Picking w ramach OPM jest wykorzystywany w strefie towarów suchych w centrum dystrybucji i ułatwia układanie jednostek handlowych, różnych formatów napojów i pojemników o różnych rozmiarach na paletach lub kontenerach rolkowych – bez interwencji personelu, w sposób bezproblemowy dla magazynu i bez błędów. Dotyczy to również pojemników z zamówieniami klientów zawierającymi artykuły o małej objętości, które zostały już wcześniej skompletowane w DPS.

Wysoce dynamiczna kompletacja małych części w DPS jest obsługiwana w systemie Pick-by-Light. DPS funkcjonuje według zasad „goods-to-person”/„person-to-goods”. W zależności od struktury zamówienia, towary są lokalizowane do kompletacji z przodu na stałe lub w zależności od potrzeb, co umożliwia stałą optymalizację. Profilowanie lokalizacji z przodu odbywa się automatycznie za pomocą dźwigów. DPS w migrolino jest podzielony na dwie strefy temperaturowe – artykuły suche w temperaturze otoczenia i schłodzone świeże produkty.

System ATS umożliwia w pełni automatyczne przechowywanie i kompletowanie pojemników magazynowych, określanie regałów, które zostały już zapełnione towarami w ich własnym dziale produkcyjnym lub przez dostawcę. Te jednostki wysyłkowe są gromadzone w ATS bez przydzielania w tym celu personelu, są od czasu do czasu buforowane, kompletowane, układane w stos na jednostkę wysyłkową w sposób bezproblemowy dla magazynu i przygotowywane do wydania na zewnątrz. Dotyczy to również działalności z zakresu przeładunku bezpośredniego. Co więcej, ATS umożliwia bezproblemowe dla magazynu składowanie pojemników magazynowych z zamówieniami, które zostały już wcześniej skompletowane w nowym systemie DPS.

W pełni zautomatyzowany bufor wysyłkowy (Automated Dispatch Buffer), zaprojektowany modułowo z uwzględnieniem różnych stref temperaturowych, optymalizuje strefę wydawania towarów i dostarcza pracownikom w tej strefie kontenery rolkowe za pośrednictwem przenośnika rolkowego w odpowiedniej kolejności, idealnie w porę do ich wyekspediowania.

 

 

Jakie konkretne korzyści dla klienta oferuje to rozwiązanie?

To przede wszystkim wysoka elastyczność działania, efektywność ekonomiczna, a także zadowolenie klientów i samych pracowników. Liczne efekty synergii (inwentaryzacja, logistyka i transport) poprzez połączenie logistyki małych objętości i zwykłej działalności sklepowej oraz wynikające z powyższego oszczędności.

Dzięki inteligentnej mechanizacji i generowaniu integralnej sieci jakość, produktywność i elastyczność wszystkich usług logistycznych zostały znacząco podniesione zarówno w przypadku logistyki małych objętości, jak i zwykłej działalności sklepowej.

Niezależna kontrola globalnego systemu zapewnia krótszy czas realizacji. W ten sposób usprawnia się obsługa klienta, ponieważ klienci mogą zamówić różne produkty do godziny 8:30 w dniu poprzedzającym dostawę. Dostawy do sklepów muszą odbywać się tylko raz dziennie.

To także wysokiej jakości obsługa klienta i oszczędność na kosztach transportu i zwrotów dzięki kontenerom rolkowym na zamówienia, które zostały upakowane gęsto i bezbłędnie na podstawie algorytmów układania w stosy, maksymalnej konsolidacji zamówień i obliczania objętości. Znaczny spadek liczby skarg klientów (o 59 procent).

Dzięki wysoce dynamicznym i zautomatyzowanym systemom wydajność kompletacji znacznie wzrosła (trzy razy w porównaniu z obsługiwanym ręcznie magazynem). Uzyskano też wysoką satysfakcję pracowników dzięki ergonomicznym stanowiskom pracy i różnorodnym zadaniom. Osiągnięto ambitne cele klienta, a także zakładany zwrot z inwestycji.

 

Fot. IFOY Award / Migros

Oferta: automatyka magazynowa, case study, centrum logistyczne, dystrybucja, logistyka, magazyn, magazynier, operator logistyczny, palety, regały, studia przypadków, system wms, wózek widłowy, wózki widłowe

Background Image

Header Color

:

Content Color

:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub w konfiguracji usługi. Polityka prywatności.