Czy można w dwa dni wdrożyć w firmie robota mobilnego napędzanego akumulatorem z BMW i3?
Rozwiązanie iw.hub i jego oparta na chmurze platforma sterująca AnyFleet to autonomiczny robot mobilny (AMR), który można wdrożyć w ciągu zaledwie około dwóch dni, bez konieczności dostosowań strukturalnych. Warto wiedzieć, że twórca tego rozwiązania - IDEALworks - jest w 100 procentach spółką zależną BMW Group.
Z artykułu dowiesz się:
- Jak działa nowe urządzenie i jakie zastosowanie znajduje w fabryce i w magazynie?
- Gdzie rozwiązanie iw.hub już sprawdza się w praktycznym działaniu?
- Jakie są perspektywy dla tego typu urządzeń i ile może być warty ten rynek?
Maksymalna ładowność urządzenia wynosi 1000 kg, a platforma sterująca - oparta na chmurze - umożliwia standaryzowaną integrację urządzeń innych firm (w oparciu o standard VDA 5050). Platforma sterująca służy do mapowania, kontroli zamówień, zarządzania flotą i ruchem i jest łatwa do nauczenia dla personelu w obiekcie przemysłowym dzięki prostemu interfejsowi użytkownika.
7 rozwiązań podnoszących bezpieczeństwo w fabryce i magazynie >>
Akumulator litowo-jonowy na minimum 8 godzin pracy
Wymiary urządzenia wynoszą 641x1440 mm, minimalna wysokość najazdu to 22 centymetry. Prędkość w ruchu mieszanym (z innymi ręcznymi i autonomicznymi urządzeniami) wynosi ok. 8 km/h. Wyposażenie w obszarze bezpieczeństwa jest bogate i obejmuje np. skanery laserowe i czujniki ultradźwiękowe, jest i kamera 3D, a cały ten zestaw zapewnia możliwość skutecznego unikania kolizji. Wsparty zaawansowaną elektroniką iw.hub wykrywa przeszkody i może samodzielnie na nie zareagować i zastosować np. unikanie, wyprzedzanie, czy po prostu zatrzymanie.
Akumulator litowo-jonowy, znany chociażby z samochodu BMW i3, dostarcza pojazdowi energii na co najmniej osiem godzin pracy (ze stacją ładującą z gniazdem 220 V).
To rozwiązanie już ma możliwość się sprawdzić w praktyce fabrycznej. W czwartym kwartale 2020 r. około 130 urządzeń pracowało seryjnie w siedmiu zakładach produkcyjnych BMW Group z szerokim zakresem procesów dotyczących zaopatrzenia zakładów. Trzy inne firmy, spoza Grupy BMW, wdrażają obecnie aplikacje pilotażowe (stan na koniec 2020 roku).
Grupa docelowa dla tego rozwiązania to przemysł wytwórczy, branża e-commerce, dostawcy usług logistycznych oraz wszystkie firmy z własnym transportem towarów.
17 rozwiązań realizujących ideę Przemysłu 4.0 nominowanych do IFOY Award >>
Może znaleźć zastosowanie wszędzie tam, gdzie praca jest coraz droższa
Dzięki nowatorskiemu rozwiązaniu sporo działań transportowych w firmie przemysłowej może być realizowanych w sposób autonomiczny, bez udziału człowieka. Dlatego ten system ma przede wszystkim szansę sprawdzić się tam, gdzie praca ludzka drożeje, a wraz z ceną nie rośnie wydajność i minimalizowanie błędów. Tak jest w Niemczech, ale też coraz częściej w Polsce, bo wciąż w branży produkcyjnej mamy do czynienia z rynkiem pracy pracownika.
Według badania przeprowadzonego przez niezależną firmę konsultingową wielkość rynku segmentu tego typu produktów - w samych tylko Niemczech - w najbliższych latach wyniesie około miliarda euro!
To jedno z 17 rozwiązań nominowanych do prestiżowej międzynarodowej nagrody przemysłowej IFOY Award 2021 (kategoria: AGV).
Tekst: Industrial Monitor
Zdjęcia: IFOY Award / IDEALworks