3 sposoby na automatyzację – w myśl zasad Przemysłu 4.0

Zebraliśmy w tym artykule trzy innowacyjne sposoby na automatyzację w firmie na styku logistyki i przemysłu. Szczególnie istotne w dobie Covid-19, gdy unikamy zaangażowania pracownika w działania, które za niego może z powodzeniem wykonać automat. Prezentujemy trzy bardzo odmienne od siebie rozwiązania, które łączy przynajmniej jedna wspólna cecha: wysoka efektywność.

Zaczniemy od rozwiązania raczej prostego, ale bardzo wydajnego – dość klasyczny holownik/ciągnik przemysłowy z zaawansowanymi elementami automatyki. Następnie opiszemy najmniejsze gabarytowo rozwiązanie – ruchoma platforma z manipulatorem (ramię robota). Na koniec bardzo zaawansowana technika – niezwykle szybki i wydajny miniload.

Sposób numer 1. Między fabryką a magazynem: STILL Automated TuggerTrain z LTX50 i zautomatyzowana obsługa ładunków

Standardowy elektryczny ciągnik siodłowy LTX 50 (z maksymalną siłą ciągnącą wynoszącą 5000 kg) jest wyposażony w elementy automatyki autorstwa KION Dematic

Coraz więcej procesów przemysłowych jest w pełni lub częściowo zautomatyzowanych. Dzięki połączeniu LiftRunner i ciągnika LTX 50, STILL zaprezentował rozwiązanie, które w pełni automatycznie zajmuje się transportem i obsługą ładunków. I może być świetnym rozwiązaniem dla firm, które szukają sposobu na bezproblemowy transport pomiędzy strefą fabryczną a magazynem, miejscem wysyłki towarów.

Standardowy elektryczny ciągnik siodłowy LTX 50 (z maksymalną siłą ciągnącą wynoszącą 5000 kg) jest wyposażony w elementy automatyki autorstwa siostrzanej firmy – KION Dematic. Najbardziej charakterystyczną cechą (która widoczna jest na pierwszy rzut oka) jest łuk automatyki zamontowany z przodu wózka, który integruje wszystkie niezbędne elementy, takie jak nawigacja laserowa, WLAN, dwa skanery...

KION Option Box (w skrócie KOB) jest zamontowany pod maską. Umożliwia łatwą komunikację z elementami sterującymi pojazdu. Zaletą tej kombinacji jest to, że procesy mogą być – jeśli jest to w danym momencie potrzebne – również wykonywane ręcznie. Oprócz w pełni zautomatyzowanego rozwiązania można wybrać wariant, w którym tylko transport jest zautomatyzowany, a obsługa odbywa się ręcznie. Jest również wersja, w której obsługa ładunku jest automatycznie wykonywana, a transport odbywa się przy współpracy z operatorem.

Zautomatyzowane miejsca poboru i odkładania ładunków nie wymagają własnych zasilaczy mocy. Przenośnik rolkowy jest napędzany przez przyczepy ciągnika, które są w tym celu wyposażone w styki 24 V. Gdy tylko przyczepa znajdzie się w odpowiednim miejscu i obniży się, następuje kontakt, a przenośnik rolkowy zaczyna działać. Fotokomórki zapewniają komunikację między przyczepami a stacjonarnymi przenośnikami rolkowymi. Zwiększa to znacznie elastyczność rozwiązania. System charakteryzuje się także względną prostotą i stosunkowo niskimi nakładami inwestycyjnymi.

Ponieważ obsługa ładunków jest teraz także zautomatyzowana, zwiększa to możliwość obsługi ciężkich ładunków. Tam, gdzie ciężar był wcześniej ograniczony do około 500 kg, można teraz łatwo transportować ładunki o masie 1200 kg na przyczepę. Bezpieczeństwo gwarantują sterowniki bezpieczeństwa i czujniki znajdujące się w łuku. Ponadto światła LED osadzone w łuku sprawiają, że urządzenie jest wyraźnie widoczne dla otoczenia, gdy wykonuje zadania. Ponadto wózek jest wyposażony w system wspomagający bezpieczeństwo – BlueSpot, który działa tylko wtedy, gdy urządzenie się porusza. Ponadto już samo łączenie transportów zmniejsza intensywność transportu wewnętrznego, a to w sposób naturalny ma rzeczywisty wpływ na poprawę bezpieczeństwa.

Sposób numer 2. Wsparcie na przykład w procesach e-commerce: TORWEGGE MANIPULA-TORsten plus rozwiązanie PILZ

Korzystając z laserowej nawigacji konturowej, TORsten AGV nawiguje z maksymalnym odchyleniem wynoszącym około pięć milimetrów

MANIPULA-TORsten składa się z kompaktowego urządzenia TORsten AGV. Ma on plus minus rozmiar europalety i tylko 230 milimetrów wysokości. Na tej ruchomej platformie zamontowano manipulator. Ja widziałem, jak działa ramię robota PILZ, ale możliwe są również i inne konfiguracje. Ramię robota z pewnością zdecydowanie zwiększa funkcjonalność tego pomysłowego urządzenia.

System może być wykorzystany na przykład do komisjonowania towarów, do obsługi handlu elektronicznego lub do innych zadań, w których połączenie precyzyjnie poruszającego się automatycznego urządzenia AGV oraz manipulatora oferuje korzyści w wykonywaniu zadań bardziej efektywnie i przy niższych kosztach.

Korzystając z laserowej nawigacji konturowej, TORsten AGV nawiguje z maksymalnym odchyleniem wynoszącym około pięć milimetrów. Gdy tylko pojazd jest w danej lokalizacji, to manipulator pozycjonuje się sam i może rozpocząć się proces kompletacji.

Kamera jest używana do ponownego każdorazowego ustawienia manipulatora. Oko aparatu rozpoznaje tacę lub pudełko do pobrania i automatycznie identyfikuje, gdzie dokładnie ma być przetransportowany.

Nominowane rozwiązanie oferuje ładowność wynoszącą sześć kilogramów. Jednakże, w zależności od konfiguracji manipulatora umieszczonego na platformie AGV, możliwe są również alternatywy, które pozwalają na większe obciążenia. Jednym z czynników decydujących o tym jest spora nośność AGV (1,2 tony).

Cała operacja jest kontrolowana przez Robot Operating System (ROS), który został opracowany we współpracy z Uniwersytetem IfU IMA RWTH w Aachen. W tym oprogramowaniu pośrednim wszystkie komponenty systemu można łatwo zintegrować i skonfigurować zgodnie z zasadą plug & play. ROS może również komunikować się z innymi komponentami systemu w magazynie.

Ponieważ zużycie energii AGV jest wyższe niż standardowego TORsten-a, to system jest wyposażony w indukcyjny system ładowania. Kontakty podłogowe, np. przy stałych przystankach AGV, pozwalają naładować baterię szybko i bezdotykowo, co zapewnia wysoki poziom dostępności.

Sposób numer 3. Rekordzista w wydajności: Jungheinrich Miniload STC

Pomimo lekkiej wagi wysoka stabilność systemu Miniload STC jest zagwarantowana nawet przy maksymalnej skalowalnej wysokości unoszenia wynoszącej 25 m

To magazynowy mocarz, producent twierdzi wręcz, że Miniload STC jest najmocniejszym urządzeniem miniload w swojej klasie na świecie i dlatego zapewnia użytkownikowi maksymalną wydajność. Prędkość jazdy określona przez producenta wynosi 6 m/s i jest jak najbardziej realistyczna. Wskazuje na to pomiar standardowego zadania, które zespół testowy wykonał wiele razy. Podczas konstruowania rozwiązania szczególną uwagę zwrócono na efektywność energetyczną. I tak na przykład energia z hamowania jest zwracana do SuperCaps w celu zmniejszenia zużycia energii wykorzystywanej przy następnych przyspieszeniach. Według Jungheinrich może to zmniejszyć zużycie energii i koszty operacyjne nawet o 25 procent.

Ponadto inteligentne zarządzanie energią i innowacyjna konstrukcja utrzymują zużycie energii na niespotykanym dotąd niskim poziomie. Jungheinrich wykorzystuje skalowalny, lekki maszt aluminiowy, który składa się tylko z dwóch części, w których zintegrowany jest napęd. Takie podejście sprawia, że ​​konstrukcja jest w przybliżeniu o około 14 procent lżejsza. System nadaje się do wysoce wydajnego i oszczędzającego miejsce przechowywania małych części w pojemnikach, na tacach lub w pudełkach.

Dzięki nowej koncepcji szyny Jungheinrich wykorzystuje również profil aluminiowy, który pozwala dźwigowi na jazdę niewiele powyżej poziomu gruntu. Umożliwia to niższy rozmiar podejścia (tylko 460 zamiast 530 milimetrów) i dzięki temu Jungheinrich wyznacza nowy standard w tej klasie.

Pomimo lekkiej wagi wysoka stabilność systemu jest zagwarantowana nawet przy maksymalnej skalowalnej wysokości unoszenia wynoszącej 25 metrów. Jungheinrich szacuje idealną długość instalacji na około 110 metrów. Mocny miniload może być używany w temperaturze otoczenia od +2 do +40 stopni Celsjusza. Na późniejszym etapie można się spodziewać wariantu, który będzie mógł być również stosowany w mroźniach.

 

Tekst: Sebastian Śliwieński, Industrial Monitor

Zdjęcia: STILL; TORWEGGE; Jungheinrich

Oferta: automatyka magazynowa, case study, centrum logistyczne, dystrybucja, logistyka, magazyn, magazynier, operator logistyczny, palety, regały, studia przypadków, system wms, wózek widłowy, wózki widłowe

Background Image

Header Color

:

Content Color

:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub w konfiguracji usługi. Polityka prywatności.