STUDIA PRZYPADKÓW

Case study: Jak zautomatyzowano magazyn produkcyjny firmy Danfoss Power Electronics

Wszystko zaczęło się od konkretnej potrzeby… Dotychczasowe granice wydajności zostały przekroczone. A efekt końcowy? Wzorcowy obiekt przemysłowy z zaawansowaną automatyzacją. Firma STILL dostarczyła kombinację trzech zautomatyzowanych seryjnie produkowanych wózków przemysłowych (MX-X i EXV) - skoordynowanych ze sobą - do nowego magazynu produkcyjnego Danfoss Power Electronics A/S w Tinglev w Danii. Instalacja trwała od stycznia do maja 2020 r.

Z artykułu dowiesz się:

  • Jakie argumenty zdecydowały za wdrożeniem systemu automatyzacji?
  • Jakie rozwiązania techniczne zastosowano w magazynie produkcyjnym?
  • Jakie są efekty wdrożenia dziś i jakie perspektywy na przyszłość?

Magazyny produkcji ręcznej zlokalizowane w Gråsten i Kliplev osiągnęły swoje granice wydajności ze względu na wzrost zakresu asortymentowego. Konieczne były systemowe zmiany i to w jak najszybszym czasie. 

Kierunek: automatyzacja

– Celem było zwiększenie wydajności poprzez połączenie magazynu z automatycznym systemem składowania – mówi Martin Rosengreen Jessen, kierownik produkcji Danfoss w nowym magazynie w  Tinglev. – Zdecydowaliśmy się na zastosowanie systemu STILL iGo ze zautomatyzowanymi wózkami przemysłowymi.

Magazyn automatyczny obsługuje połączenia od systemów przenośników palet aż do pojazdów AGV (Automated Guided Vehicles), zarówno w obszarze towarów przychodzących, jak i wychodzących. Około 2 tys. różnych artykułów jest umieszczonych na około 8,8 tys. paletach, zgodnie z analizą ABC. Magazyn jest obecnie podzielony na dwa obszary: magazyn z wąskimi korytarzami do obsługi w pełni zautomatyzowanej oraz półautomatyczny magazyn, w którym wąskie korytarze dla pojazdów MX-X przeplatają się z szerszymi korytarzami do ręcznej kompletacji zamówień z dolnych dwóch rzędów regałów (wysokich na siedem metrów).

Nowy automatyczny magazyn gwarantuje codzienne dostawy realizowane przez AGV do zakładu produkcyjnego w pobliskim Gråsten - w trzygodzinnych odstępach przez pięć dni w tygodniu.

Centrum sterowania dronami przemysłowymi - nowy pomysł na transport, inspekcje i kontrole >>

– Oszczędność czasu jest ogromna – podkreśla Martin Jessen. – Po pierwsze ze względu na centralne składowanie, ale przede wszystkim w wyniku automatyzacji naszego magazynu produkcyjnego, który działa 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.

Projekt z możliwością poszerzenia możliwości działania w niedalekiej przyszłości

Wymagania w magazynie Tinglev również zmienią się w przyszłości, w związku z przejściem na produkcję nowych serii produktów.

– Dzięki temu będziemy mieć mniej ręcznej, a więcej bardziej zautomatyzowanej kompletacji zamówień – mówi Henrik Rosendahl Laursen, konsultant Danfoss Distribution Services Warehouse & Distribution. – Nasz nowy magazyn ma na to optymalne warunki, ponieważ podczas starannego planowania zwróciliśmy uwagę na skalowalność. Możemy zainstalować dodatkowe półki do automatycznej kompletacji zamówień w szerszych korytarzach, gdzie komponenty produkcyjne są obecnie nadal gromadzone ręcznie na paletach.

– Dzięki dodatkowym pojazdom AGV możemy szybko i elastycznie zareagować na większe wymagania dotyczące pojemności, jeśli takie się w przyszłości pojawią – mówi Ole Lambrecht, lider projektu STILL Denmarks w Kolding.

Wózki + zestawy zaawansowanej automatyki

Wózki przemysłowe serii STILL, do automatyzacji przepływu materiałów, są wyposażone w zestaw automatyki systemu iGo. Identyczne komponenty, sterowniki i interfejsy tworzą bardzo wydajny pojazd AGV w możliwie najkrótszym czasie. Ten proces obejmuje instalację następujących komponentów: skanery laserowe do nawigacji; skrzynka automatyki dla jednostki sterującej, która otrzymuje polecenia z systemu naprowadzania; wskaźniki świetlne do wyświetlania ruchów pojazdu; laserowe skanery bezpieczeństwa do monitorowania wózków w zakresie 360 ° i ochrony personelu; interfejs użytkownika z wyświetlaczem i / lub ekranem dotykowym; przycisk zatrzymania awaryjnego na maszcie i ekranie wyświetlacza. Ponadto, na widłach wózka AGV zainstalowano odpowiedni system czujników w celu precyzyjnego rozpoznawania palet.

Skoordynowano ze sobą różne technologie nawigacyjne, aby zapewnić bezpieczne, niezależne ruchy urządzeń. Dlatego wózki MX-X są w korytarzach prowadzone indukcyjnie. Poza tym wszystkie pojazdy AGV nawigują za pomocą skanerów laserowych, które w sposób ciągły mierzą odległości do zainstalowanych reflektorów naprowadzających.

Miało być 50 skrzyżowań, ale wystarczy tylko 5

Instalacja w Danfoss trwała od stycznia do maja 2020 r. Henrik Laursen dodaje, że plan pierwszego projektu magazynu zakładał 50 skrzyżowań między pojazdami AGV a pieszymi pracownikami. Dzięki optymalizacjom, już na etapie starannego planowania, zostały one zminimalizowane do zaledwie pięciu skrzyżowań.

System kierowania ruchem i transportem kontroluje i monitoruje pojazdy AGV. Zlecenia transportowe są tworzone przez system zarządzania magazynem (na bazie SAP) i przekazywane do systemu naprowadzania. Generuje to gigantyczną ilość cennych danych - i dzieje się tak 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, które służą do dokładnej analizy automatycznego magazynu i jego procesów. STILL oferuje narzędzie do tej oceny iGo insights, które odfiltrowuje najcenniejsze dane i wyprowadza konkretne zalecenia dotyczące działań.

– Dzięki temu możemy dalej optymalizować dostępność i wydajność naszego systemu – mówi Henrik Laursen. – Inteligentne narzędzie wykorzystuje zasadę uczenia maszynowego po to, aby poprawić wydajność systemu.

Dane, dane, bogactwo danych

Wszystkie dane gromadzone przez system naprowadzania są przesyłane do chmury w celu oceny i mogą być dostępne online w dowolnym momencie za pośrednictwem zaszyfrowanego portalu internetowego. Dlatego nie jest potrzebna żadna lokalna infrastruktura ani specjalny sprzęt.

Robot mobilny, który znajdzie pracę tak w fabryce, jak i w magazynie - w Audi już znalazł >>

Oprogramowanie wspomagane sztuczną inteligencją rozpoznaje struktury i oblicza prawdopodobieństwa w przepływie danych, dzięki czemu proaktywnie umożliwia podjęcie działań, np. podczas planowania prac konserwacyjnych lub napraw. Do celów monitorowania wykorzystuje się również kluczowe dane dotyczące czasu reakcji, natężenia ruchu, wykorzystania przepustowości i przestojów. Na bieżąco są też generowane codzienne informacje o trendach i ewentualnych odchyleniach od normy. Informacje są dostępne na wszystkich platformach internetowych dla komputerów stacjonarnych i mobilnych. Umożliwia to również dostęp w wielu lokalizacjach.

iGo insights rejestruje wszystkie ruchy pojazdów na mapach, tak aby identyfikować i optymalizować wąskie gardła wydajności.

Czy można w dwa dni wdrożyć w firmie robota mobilnego napędzanego akumulatorem z BMW i3? >>

– Błędy systemowe można natychmiast naprawić poprzez zdalną konserwację. W przypadku usterek w pojazdach AGV nasz serwis STILL odpowiada w ciągu godziny – mówi Ole Lambrecht. – Kody błędów nieprawidłowego działania są wyświetlane na wyświetlaczach AGV, są odczytywane przez serwis i natychmiast naprawiane. Dzięki temu warsztat na miejscu jest zbędny. W ten sposób skutecznie wyklucza się dodatkowe koszty.

Dzięki skalowalności automatyczny magazyn  reaguje niezwykle elastycznie na szczyty obsługi towarów. Magazyn w Tinglev to prawdziwy projekt wzorcowy: Danfoss buduje obecnie nowoczesne centrum dystrybucyjne w Rødekro, wykorzystujące tę samą technologię STILL i zaprojektowane do automatycznej obsługi przez dwanaście MX-X i pięć urządzeń EXV.

W konkursie IFOY Award 2021 urządzenie jest nominowane w kategorii: „Rozwiązanie magazynowe”

 

Tekst: Industrial Monitor

Zdjęcia: IFOY / STILL

 

 

 

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub w konfiguracji usługi. Polityka prywatności.