STUDIA PRZYPADKÓW

Case study: Hurtownia drewna przebudowała swoją intralogistykę zmieniając system ładowania wózków

Grupa Behrens posiadająca 14 lokalizacji należy do wiodących hurtowni drewna i materiałów konstrukcyjnych w Niemczech

Aby móc terminowo dostarczać towary, hurtownia Behrens-Wöhlk potrzebuje sprawnej intralogistyki, w szczególności w magazynie centralnym. Elektryczne wózki zapewniają tam wydajny transport. Ale… w przeszłości problemem była technologia ładowania akumulatorów. Niepożądane obciążenia szczytowe regularnie powodowały zakłócenia w pracy, generowały wysokie koszty. I to udało się zmienić, podobnie zresztą, jak źródło prądu.

Z artykułu dowiesz się:

  • Jak wygląda codzienna praca floty urządzeń w hurtowni drewna?
  • Co w pierwszej kolejności zdecydowało o konieczności usprawnienia pracy floty wózków?
  • Jakie rozwiązania techniczne zastosowano i jakie efekty osiągnięto?

Blaty i drzwi, stopnie, elementy ścienne i sufitowe, deski podłogowe i parkiety: w magazynie centralnym firmy BERO Holzhandelsgesellschaft, w Drensteinfurt koło Münster, jak okiem sięgnąć piętrzą się stosy wyrobów drewnianych. W pobliskiej firmie Seiling GmbH & Co. KG w Ahlen składowane są materiały konstrukcyjne i izolacyjne, posadzki oraz materiały stolarskie i bogaty asortyment akcesoriów.

Grupa korzysta z elektrycznych wózków bocznego załadunku i urządzeń specjalnych 

115 wózków we flocie - w tym wyspecjalizowane (bocznego załadunku)

Co zwraca uwagę w obu lokalizacjach? Charakterystyczny zapach drewna. Co jeszcze? Niski poziom hałasu. Chociaż między przejściami w magazynie wysokiego składowania porusza się mnóstwo wózków transportowych, to jest cicho.
Obie firmy są częścią Grupy Behrens, mającej 14 lokalizacji i należącej do czołowych hurtowni drewna i elementów konstrukcyjnych w Niemczech. Obszar zaopatrzenia pokrywa szerokie połacie krajów związkowych Nadrenii Północnej-Westfalii, Dolnej Saksonii, Bremy, Hamburga, Brandenburgii, Saksonii-Anhalt, Turyngii i Saksonii. Grupa Behrens zatrudnia około 850 pracowników i generuje obrót na poziomie około 250 mln euro rocznie.
Co ciekawe, branża przeżywa prawdziwy boom, także w dobie koronawirusa

– Od początku kryzysu nie zanotowaliśmy załamania obrotów. Ostatecznie zawsze się buduje, a w trakcie lockdownu czy obostrzeń ludzie robią więcej remontów niż zwykle - mówi Andreas Jedamzik.

Andreas Jedamzik, jako dyrektor parku pojazdów w Grupie Behrens, odpowiada za flotę samochodów ciężarowych, a także flotę urządzeń do transportu poziomego. Grupa korzysta ze 115 wózków. Z tego w Drensteinfurt pracuje 16 elektrycznych wózków widłowych bocznych oraz urządzenia specjalne do kompletacji, które wydajnie i niezawodnie przewożą ważące niekiedy kilka ton towary ze strefy przyjęć do magazynu i stamtąd do wysyłki.

Marcel Gerwin, dyrektor oddziału Seiling GmbH & Co. KG w Ahlen

Inwestycja już tylko w wózki elektryczne

– Niezwykle ważna jest dla nas kwestia zrównoważonego rozwoju – mówi Andreas Jedamzik. – W samochodach ciężarowych stawiamy na nowoczesne i oszczędne napędy, w bliskiej przyszłości możliwe jest także przejście na technologię wodorową. A wózki widłowe? 40 procent naszego taboru jest wyposażone w napęd elektryczny. Obecnie inwestujemy już tylko w wózki elektryczne i planujemy, aby w 2022 r. 90 procent naszej floty stanowiły elektryczne wózki widłowe - jako pierwsza hurtownia drewna w Niemczech.

Czy to w hali magazynowej w Drensteinfurt, czy na zewnątrz, w oddalonym o kilka kilometrów oddziale handlowym w Ahlen: wszystkie wózki elektryczne w Grupie Behrens pobierają energię z akumulatorów ołowiowo-kwasowych.

– Ma to dla nas szereg zalet – wyjaśnia Marcel Gerwin, dyrektor oddziału w Ahlen. – Urządzenia do transportu poziomego są szybkie, wydajne i nie emitują ani hałasu, ani spalin. Silniki wysokoprężne mogą na przykład wydzielać cząsteczki sadzy, które osadzają się na drewnie i je brudzą. Elektryczne wózki bez problemu wytrzymują u nas cały dzień roboczy, ładują się w nocy i kolejnego dnia są znów gotowe do użycia.

Case study: Jak zautomatyzowano magazyn produkcyjny firmy Danfoss Power Electronics >>

Nieco inaczej wygląda to w magazynie centralnym w Drensteinfurt: z powodu długiego czasu eksploatacji i wysokiego obciążenia wiele pojazdów wymaga akumulatorów zamiennych. Na 16 wózków przypada około 31 akumulatorów, które można wymieniać w zależności od potrzeb. Stacje ładowania Grupy Behrens zostały w pełni wyposażone w technologię ładowania akumulatorów austriackiego specjalisty w branży, firmy Fronius: łącznie 101 systemów ładowania akumulatorów typu Selectiva 8120 i dwa typu 8160 wydajnie i niezawodnie zaopatruje w energię flotę urządzeń do transportu poziomego w hurtowni.

– Są one istotnym elementem naszej intralogistyki – mówi Andreas Jedamzik.

Łącznie 101 systemów ładowania akumulatorów typu Selectiva 8120 i dwa typu 8160 zaopatrują w energię flotę urządzeń

Doładowanie poziomu… stresu

W przeszłości firma stosowała różne systemy ładowania wysokiej częstotliwości (HF) innych producentów. Jednak, w ocenie jej przedstawiciela, były one przyczyną problemów.
– Powodowały silne zakłócenia częstotliwości w naszej sieci zasilającej – wspomina Andreas Jedamzik. – Przyczyną były obciążenia szczytowe i zakłócenia harmoniczne, które pojawiały się między innymi wtedy, gdy podłączaliśmy do ładowania jednocześnie więcej wózków widłowych naraz. Wysokie zapotrzebowanie na prąd w początkowej fazie ładowania powodowało wręcz regularne awarie naszych systemów IT, przez co musieliśmy nieustannie korzystać w trybie pilnym z pomocy naszych techników.

Efektem były znaczne ograniczenia w przebiegu pracy i niepotrzebne koszty.

Andreas Jedamzik dowiedział się o technologii ładowania firmy Fronius, która oferowała bardzo dobre pod względem technicznym rozwiązanie tego problemu. Postanowił wypróbować to rozwiązanie. Już w trakcie testowania dwóch pierwszych urządzeń Selectiva udało się znacznie zredukować zakłócenia. Sprawił to opracowany przez firmę proces ładowania Ri, którym dysponują systemy ładowania akumulatorów Fronius. W porównaniu z powszechnie stosowanymi procesami umożliwia on bardziej równomierny rozkład zapotrzebowania energetycznego przez cały czas ładowania. Ponadto urządzenia te mają specjalną funkcję kalendarza, która pozwala ustawić początek czasu ładowania na określoną godzinę.
– Technologia ładowania firmy Fronius umożliwia przesunięcie w czasie ładowania poszczególnych wózków i w ten sposób uniknięcie niepożądanych wartości szczytowych prądu. Także wtedy, gdy po zakończeniu pracy podłącza się więcej pojazdów jednocześnie – wyjaśnia Matthias Leibold, Technical Support Expert w Fronius Perfect Charging.
Rozwiązanie to sprawdziło się i całą Grupę Behrens przestawiono na  nową technologię ładowania.

Andreas Jedamzik, dyrektor parku pojazdów w Grupie Behrens

Znikome zużycie prądu i dłuższa żywotność

Systemy ładowania akumulatorów Selectiva oferują całą gamę dalszych korzyści: proces ładowania Ri pozwala nie tylko zredukować zapotrzebowanie szczytowe, ta innowacyjna technologia ładowania umożliwia także bardzo energooszczędną eksploatację. Bazuje ona na oporze wewnętrznym (Ri) podłączonego akumulatora i odpowiednio dopasowuje do niego charakterystykę.

SUNEX opatentuje w pełni zautomatyzowaną linię produkcyjną haków i systemów montażowych do urządzeń OZE >>

– Każdy proces ładowania jest więc unikatowy, a charakterystyki akumulatorów są rozpoznawane automatycznie. Dzięki temu każdy akumulator dostaje dokładnie taką ilość energii, jakiej potrzebuje – mówi Matthias Leibold. –Obniża to zużycie prądu, redukuje szkodliwe nagrzewanie akumulatora podczas ładowania i w ten sposób wydłuża jego żywotność nawet o 30 procent. Poza tym umożliwia dłuższe zachowanie jego pojemności.
Pozwala to Grupie Behrens zaoszczędzić na kosztach energii i rzadziej stosować drogie akumulatory napędowe, co jest ważną zaletą dla firmy dbającej o zrównoważony rozwój.
– Dzięki automatycznemu rozpoznaniu napięcia możemy podłączyć każdy akumulator do dowolnego systemu ładowania –  mówi Andreas Jedamzik. –Zmniejsza to złożoność obsługi i w połączeniu z wyjątkową jakością oraz niskim współczynnikiem awaryjności systemów ładowania Selectiva zapewnia niezwykle wysoką dostępność naszej floty wózków widłowych.

Kwestia zrównoważonego rozwoju ma szczególnie duże znaczenie dla Grupy Behrens

Prąd do wózków prosto z firmowych paneli fotowoltaicznych

Współpraca między Grupą Behrens i firmą Fronius dalej się rozwija. Specjalista w dziedzinie materiałów drewnianych wyposażył już kilka swoich obiektów w instalacje fotowoltaiczne.

– Naszym celem jest samodzielna produkcja znacznej części potrzebnej nam energii. To kolejny ważny krok w naszej strategii zrównoważonego rozwoju – mówi Andreas Jedamzik.
Zastosowane falowniki, przekształcające prąd stały wytworzony przez panele fotowoltaiczne w użytkowy prąd przemienny, także pochodzą od firmy Fronius.

– W Drensteinfurt, w ramach dopracowywania naszego obiektu, pracujemy także nad budową instalacji PV – mówi Andreas Jedamzik zdradza plany firmy na najbliższą przyszłość – Zostanie ona wyposażona w falowniki firmy Fronius.
Co najważniejsze: BERO może wykorzystać samodzielnie wyprodukowany prąd do eksploatacji floty wózków widłowych i dodatkowo obniżyć w ten sposób koszty energii.

 

Tekst: Industrial Monitor

Zdjęcia: Fronius International GmbH

 

Oferta: automatyka magazynowa, case study, centrum logistyczne, dystrybucja, logistyka, magazyn, magazynier, operator logistyczny, palety, regały, studia przypadków, system wms, wózek widłowy, wózki widłowe

Background Image

Header Color

:

Content Color

:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub w konfiguracji usługi. Polityka prywatności.