STUDIA PRZYPADKÓW

Co „leży w kompetencjach” robota? Magazino uruchamia projekt w ZF – flotę robotów SOTO

Firma Magazino przeprowadza pilotażowy projekt z użyciem robotów SOTO w grupie technologicznej ZF. Robot mobilny automatyzuje dostawę materiału pomiędzy magazynem a linią montażową i całkowicie autonomicznie transportuje nośniki małych ładunków (KLT).

 

Projekt rozpoczął się w zakładzie we Friedrichshafen w obszarze działań związanych z montażem przekładni do pojazdów użytkowych i oferuje obu stronom możliwość zdobycia wspólnego doświadczenia pracy robotów w bardzo ruchliwym środowisku przemysłowym.

ZF i Magazino w ostatnich latach miały już okazję współpracować. Przetestowano między innymi prototyp robota i mechanizm chwytający dla różnych nośników małych ładunków, znanych również jako „KLT”.

Sprawdzian dla przedseryjnego modelu

Projekt pilotażowy rozpoczął się we wrześniu 2021 r. i ma potrwać około roku. W tym okresie, w środowisku produkcyjnym w Friedrichshafen, w kilku fazach obecności będzie używany przedseryjny model robota.

– ZF postrzega roboty mobilne, takie jak SOTO, jako elementarny element pełnej automatyzacji procesów logistycznych w produkcji, wspierania pracowników i obniżania kosztów – mówi dr Hermann Becker, szef produkcji w ZF w Friedrichshafen. – Cele projektu pilotażowego są następujące: obie strony mogą zdobyć doświadczenie w późniejszej eksploatacji. ZF może wnieść własne wymagania co do rozwoju rozwiązania, natomiast Magazino może jeszcze bardziej zoptymalizować robota i zwiększyć niezawodność jego procesów.

– Robot SOTO przejmuje transport średnio ponad 10 KLT z materiałem ze zautomatyzowanego magazynu na linię montażową – opisuje proces Markus Ruder, odpowiedzialny w Magazino za projekt. – Tam robot przenosi KLT do regałów przepływowych. Jednocześnie robot obsługuje również transport powrotny pustych opakowań VDA. KLT może ważyć do 20 kilogramów i zajmuje powierzchnię do 600 x 400 mm. Kamery i czujniki umożliwiają bezpieczną pracę w towarzystwie pracujących obok ludzi. Kamery są również używane do identyfikacji właściwych półek do odbioru i dostawy za pomocą kodów Data Matrix.

Po raz pierwszy interfejs VDA 5050 zostanie zaimplementowany w systemie robota firmy Magazino. Interfejs międzybranżowy pomaga przede wszystkim w kontroli ruchu na wyższym poziomie w hali produkcyjnej. Robot SOTO docelowo będzie działał w bardzo ruchliwym środowisku pracy. Wielu innych uczestników ruchu, takich jak wózki widłowe, pojazdy AGV i pociągi holownicze, współdzieli z SOTO trasy ruchu – dlatego zawsze ważne jest to, aby mieć szczegółowy podgląd na rozwój sytuacji.

Jakie są zadania robotów?

Podczas gdy linie montażowe w przemyśle wytwórczym są dziś w wysokim stopniu zautomatyzowane, uzupełnianie zapasów w większości nadal odbywa się ręcznie. Dotychczasowe rozwiązania, takie jak przemysłowe pociągi holownicze lub proste zautomatyzowane pojazdy kierowane (AGV) nie automatyzują w pełni procesu, ponieważ ręczna praca jest wymagana ponownie w każdym przypadku podczas załadunku lub rozładunku.

Robot SOTO łączy te podstawowe etapy procesu w jednym, w pełni autonomicznym rozwiązaniu: podnoszenie KLT o różnych rozmiarach, autonomiczny transport kilku KLT i dostarczanie ich do regałów przepływowych na różnych wysokościach. Zbieranie pustych opakowań i obracanie KLT (od 90 do 180°) – to również „leży w jego kompetencjach”. Połączenie tych możliwości wyraźnie odróżnia robota SOTO od otoczenia rynkowego i po raz pierwszy umożliwia prawdziwą, kompleksową automatyzację dostaw materiałów.

Tekst: Industrial Monitor

Zdjęcia: Magazino

 

Oferta: automatyka magazynowa, case study, centrum logistyczne, dystrybucja, logistyka, magazyn, magazynier, operator logistyczny, palety, regały, studia przypadków, system wms, wózek widłowy, wózki widłowe

Background Image

Header Color

:

Content Color

:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub w konfiguracji usługi. Polityka prywatności.