Diagnostyka i uszkodzenia łożysk

 

Uszkodzenia łożysk najczęściej powstają na skutek nieodpowiedniego doboru, obsługi, montażu, smarowania lub uszczelnienia. Wczesne wykrycie symptomów uszkodzenia przyczynia się do uniknięcia nieplanowanego postoju, a prawidłowa analiza uszkodzeń łożysk często pomaga w zdefiniowaniu problemu występującego w maszynie, uniknięciu awarii w przyszłości oraz poprawieniu efektywności - pisze Michał Tomala, Industry Distribution Manager, NTN-SNR Polska Sp. z o.o.

Obecnie coraz częściej firmy odchodzą od planowanych przestojów i decydują się na naprawę maszyn w momencie, kiedy jest to faktycznie niezbędne. Poprawiają w ten sposób efektywność, maksymalnie wykorzystując możliwości linii produkcyjnych.

Dlatego bardzo istotne staje się monitorowanie stanu maszyn. W przypadku łożysk zazwyczaj stosuje się diagnostykę opartą na analizie drgań, temperatur oraz przepływie prądów zasilających maszynę. Zaobserwowanie zmian w postaci wzrostu amplitudy drgań, temperatur lub zwiększonego poboru prądu powoduje, że możemy wcześnie wykryć błędy i uniknąć awarii.

Oczywiście, aby określić jakieś nieprawidłowości, niezbędna jest wcześniejsza obserwacja maszyn i analiza danych historycznych. Oprócz samego przewidywania awarii bardzo istotna jest również analiza uszkodzeń łożysk.

Aby precyzyjnie zdefiniować przyczynę uszkodzenia, musimy na samym początku określić warunki pracy łożyska. Do tego potrzebne są takie informacje, jak typ maszyny i jej przeznaczenie, rodzaj zabudowy, tolerancje obudowy i wałka, czynniki zewnętrzne: temperatura, zanieczyszczenia, dodatkowe drgania itp. Pamiętajmy, że im więcej danych zgromadzimy, tym nasza analiza będzie dokładniejsza.

Posiadając powyższe dane, możemy przystąpić do oględzin łożysk. Poniżej opis kilku typowych uszkodzeń:

  • Złuszczenia bieżni i elementów tocznych – charakteryzują się twardą, chropowatą, nierówną powierzchnią w miejscach styku elementów tocznych i bieżni. W ekstremalnych przypadkach na bieżniach i elementach tocznych występują ubytki. Przyczyną może być za mały luz wewnętrzny, twarde cząstki obce, za wysokie temperatury robocze, niewspółosiowość;
  • Rysy, pęknięcia pierścieni – najczęściej są powodowane przez nieodpowiedni montaż i używanie nieodpowiednich narzędzi do obsługi łożysk. Do ich powstania przyczyniają się również obciążenia udarowe oraz nieprawidłowe tolerancje kształtu i wymiarów wałka/obudowy;
  • Zatarcia – szorstka powierzchnia bieżni i elementów tocznych, ślady zadrapań, często występują przebarwienia na skutek wzrostu temperatury. Najczęstsza przyczyna to brak lub nieodpowiednie smarowanie;
  • Uszkodzenia koszyka – pęknięty, rozerwany koszyk. Przyczyna: zbyt duży moment obrotowy lub zbyt duże przyśpieszenia, przekroczenie dopuszczalnej prędkości obrotowej, błędy w montażu, niewspółosiowość;
  • Rdza i korozja – najczęściej korozja występuje w miejscach styku elementów tocznych z pierścieniami. Przyczyna to nieodpowiednie przechowywanie, wilgoć, kontakt z kwasem, obsługa gołymi rękami;
  • Korozja elektrolityczna – widoczne kratery i rowki na bieżniach. Przyczyna to przepływ prądu przez łożysko.

Trzeba także pamiętać o tym, że łożysko jest elementem, który się zużywa i podlega wymianie. Jednak zasadnicza różnica między prawidłowym zużyciem a awarią polega na szybkości zachodzących zmian. W przypadku prawidłowego zużycia zmiany zachodzą bardzo wolno i występują dopiero po określonym czasie przydatności użytkowania. Dla uszkodzeń zmiany te są dużo bardziej dynamiczne i gwałtowne.

Tekst: Michał Tomala, Industry Distribution Manager, NTN-SNR Polska Sp. z o.o.

Zdjęcie: NTN-SNR Polska

Michał Tomala, Industry Distribution Manager, NTN-SNR Polska

Od 2011 roku w firmie NTN-SNR Polska Sp. z o.o. na stanowisku Industry Distribution Manager. Odpowiada za sprzedaż i wsparcie techniczne na terenie Polski. Wcześniej konstruktor w GE – dział turbin gazowych. Absolwent Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki.

Oferta: automatyka magazynowa, case study, centrum logistyczne, dystrybucja, logistyka, magazyn, magazynier, operator logistyczny, palety, regały, studia przypadków, system wms, wózek widłowy, wózki widłowe

Background Image

Header Color

:

Content Color

:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub w konfiguracji usługi. Polityka prywatności.